پایان نامه بررسی شناسایی حمل‌ونقل چندوجهی بر عملکرد بندر
نوشته شده توسط : admin

   مقدمه

فصل قبلی به بررسی وضعیت موجود حمل‌ونقل و الزامات ورود سیستم حمل‌ونقل چندوجهی در ایران پرداخته شد. هدف از این فصل بیان پیشینه و تعاریف این نوع سیستم حمل‌ونقل هست. در بخش اول این فصل به تعریف مفاهیم و اصطلاحات به کار برده شده در سیستم حمل‌ونقل چندوجهی پرداخته شده است. در بخش بعدی این فصل به وظایف و مسئولیت‌های اپراتور حمل‌ونقل چندوجهی اشاره شده است.

۱-۲            حمل‌ونقل سنتی دریایی

امروزه بیش از ۹۰ درصد از حمل کالا به‌صورت دریا صورت می‌گیرد در نتیجه تمامی کشورهای به دنبال ساده‌ترین و به‌صرفه‌ترین راه حمل کالا می‌باشند. از دیرباز در حمل‌ونقل دریایی از روش‌های سنتی حمل کالا استفاده شده است بدین صورت که در زنجیره حمل‌ونقل، کالا به‌وسیله شیوه‌های متفاوتی (دریا، جاده، ریل) جهت ارسال به مقصد استفاده شده است اما نکته حائز اهمیت در این شیوه حمل سنتی این است که در هر بار تعویض شیوه حمل مسئولیت حمل نیز تغییر می‌کند در نتیجه در طول عملیات حمل کالا از مبدأ تا مقصد چندین اپراتور بسته به نوع شیوه حمل تغییر می‌کند در نتیجه اپراتورهای متفاوت و جدا از هم به حمل کالا می‌پردازند که این نوع حمل سنتی باعث افزایش هزینه، زمان می‌شود. در این نوع سیستم حمل در هر بار تغییر شیوه حمل‌ونقل یک بارنامه جدید ایجاد می‌گردد. امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز از این شیوه حمل جهت جابه‌جایی کالا و تجارت استفاده می‌کنند.

با ورود کانتینر در دنیای حمل‌ونقل و به وجود آمدن اقتصاد مقیاس در کشورهای توسعه یافته با رشد سریع سیستم‌ها حمل‌ونقل، سیستم‌های نوین دریایی مانند حمل‌ونقل چندوجهی را جایگزین سیستم‌های سنتی خود کرده‌اند تا بتوانند در دنیای رقابتی حمل‌ونقل نقش خود را پررنگ‌تر کنند. متأسفانه باوجود سابقه بسیار طولانی ایران در زمینه تجارت دریایی، هنوز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باوجود تجارب بسیار زیاد از سیستم‌های سنتی دریایی جهت تجارت خود استفاده می‌کنند. در بخش بعدی این فصل به مفهوم حمل‌ونقل چندوجهی و انواع آن پرداخته می‌شود.

۱-۳            بررسی مفهومی و عملی  سیستم حمل‌ونقل چندوجهی

بنا به تعریف کنفرانس توسعه تجارت سازمان ملل (آنکتاد) حمل‌ونقل چندوجهی عبارت است از: حمل‌ونقل کالا با استفاده از حداقل دو شیوه مختلف حمل‌ونقل از یک مبدأ تا یک مقصد و از طریق یک یا چند مسیر بینابینی تحت شرایط یک بارنامه که مسئولیت کل جریان تحت اختیار یک نفر یا یک شرکت حمل‌ونقل می‌باشد. (UNCTAD, 1995)

در واقع می‌توان گفت، خصوصیت این مفهوم جدید نمی‌باشد و حتی می‌توان گفت در گذشته‌ها نیز از این اصطلاح استفاده شده است. شکل اولیه ترکیب حالت‌های مختلف حمل‌ونقل به دوران رم باستان باز می‌گردد جایی که در آن اسب‌ها و حمل کننده‌های بار، شکلی اولیه از حالت‌های تغییر پذیر حمل‌ونقل محسوب می‌شدند. تلاش برای معرفی یک چهارچوب قانونی مناسب جهت عملیات حمل‌ونقل چندوجهی در سال ۱۹۱۰ با اصطلاح بین‌المللی حمل کننده‌های کالا [۱] آغاز شد، در طول این مدت، حمل‌ونقل به‌عنوان یک صنعت که بر اساس عملیات تک وجهی و قراردادی اداره می‌شد، در نظر گرفته شده است؛ اما معرفی این نوع سیستم تا به وجود آمدن مقیاسی بزرگ‌تر همچون کانتینرازسیون در سال ۱۹۷۰ پابرجا ماند که در آن موقع حمل‌ونقل چندوجهی جایگاه مهمی را در صنعت حمل‌ونقل به دست آورد. (Faust, 1985)  . بر طبق آمار حمل‌ونقل جهانی تنها یک درصد کانتینرهای دنیا تا سال ۱۹۷۹ به روش حمل‌ونقل چندوجهی جا به‌جا می‌شوند.

با معرفی کانتینرزاسیون در سال ۱۹۶۰، جابه‌جایی فیزیکی کالاها تغییرات انقلابی نوآورانه‌ای را در تلاش، جهت به دست آوردن کارایی و اثربخشی در حمل‌ونقل انجام داد است. اگر چه، بر پایه ظهور محرک‌های همچون فنّاوری، اقتصاد، قوانین، جوامع و رقابت‌های تجاری، پیچیدگی عملیات حمل‌ونقل نیاز به مفاهیم بیشتری پیدا کرده است؛ و این به‌نوبه خود باعث به وجود آمدن واژگانی می‌شود که می‌تواند با یک بررسی کلیدی، شیوه‌های حمل‌ونقل را در خود جای دهد و همچنین می‌تواند در سطح بین‌الملل، مورد قبول همگان قرار گیرد. (UNCTAD, 1993). به‌عنوان جزئی از تجارت بین‌المللی، حمل‌ونقل چندوجهی باعث به وجود آمدن ارزش افزوده قابل توجهی نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل برای کشتیرانی‌ها می‌شود. بر طبق نظر محققان تعدادی از ویژگی‌های این سیستم عبارت‌اند از:

[۱] Affreightment

متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: