دانلود پایان نامه تاثیرآموزش مهارت جرأت¬ورزی برافزایش جرأت¬ورزی رابطان افتخاری بهداشت
نوشته شده توسط : admin

رفتار پرخاشگرانه، ویژگی­ها، هدف و علل آن

در این سبک، فرد با تهدید کردن، تضییع حق دیگران، و توهین آمیز برخورد کردن، با دیگران ارتباط برقرار می­کند و می­خواهد از این راه به اهداف خود برسد(موتابی و عطوفی، ۱۳۸۵: ۸). ویژگی­های این سبک عبارتند از: صحبت کردن پیش از اتمام یافتن صحبت­های دیگران، بلند بلند و تهاجمی حرف زدن، خیره شدن به طرف مقابل، کنایه زدن، اتهام زدن، سرزنش و تحقیر کردن، ابراز خشن و شدید احساسات و عقاید، بالاتر دانستن خود، رنجاندن دیگران برای جلوگیری از رنجش خود. هدف افراد پرخاشگر بردن بدون رعایت حقوق دیگران است(فیروز بخت و بیگی، ۱۳۸۴ به نقل از محبی، ۱۳۸۸). در مورد علت رفتارهای پرخاشگرانه چنین عنوان شده که الگوی شناختی، عاطفی و رفتاری متعددی منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می­گردد که از آن جمله احساس تهدید می­باشد. علت عمده پرخاشگری احساس آسیب­پذیری شدید فرد در مقابله با تهدید و یا حمله دیگران می­باشد. یکی دیگر از دلایل عمده رفتارهای پرخاشگرانه، رفتارهای غیرقاطعانه در گذشته بوده است. فردی که بصورت منفعلانه برخورد نموده و به دیگران اجازه می­دهد حقوق شخصی او را پایمال و نیازها و خواسته­هایش را ندیده بگیرند، به مرور در او احساس خشم بیشتری شکل می­گیرد که در ارتباط با دیگران خود را نشان می­دهد. واکنش­های شدید که در ارتباط با تجربیات عاطفی گذشته می­باشد یکی دیگر از دلایل بروز رفتارهای پرخاشگرانه می­باشد. فرد نسبت به موقعیتی که در حال حاضر اتفاق افتاده همان واکنش عاطفی را از خود بروز می­دهد که در مقابله با رویدادهای مشابه در گذشته با نزدیکان خود ابراز می­داشته است و در نهایت رفتارهای پرخاشگرانه می­تواند بعلت بازخوردهای مثبت که در زمان بروز چنین رفتارهایی به فرد داده می­شود در او شکل بگیرد(محبی و همکاران، ۱۳۸۸).

 

رفتارجرأت­مندانه، ویژگی­ها، هدف و علل آن

ارتباط جرأت­مندانه گونه­ای از ارتباط است که در آن هر احساسی به جز اضطراب به راحتی ابراز شده و نتیجه آن حرکت به سمت اهداف و مقاصد شخصی بدون ضایع کردن حق دیگران است(موتابی و عطوفی، ۱۳۸۵: ۸). فردی که باجرأت است می­تواند ارتباط نزدیک با دیگران برقرار کند، خودش را از سوء استفاده دیگران دور نگه­دارد و دامنه­ی وسیعی از نیازها و افکار مثبت و منفی را ابراز نماید، بی­آنکه احساس گناه و اضطراب کند و یا به حقوق دیگران لطمه بزند. آموزش ابراز وجود یک شیوه مداخله ساخت یافته است که از آن برای بهبود اثربخشی روابط اجتماعی استفاده می­شود(صاحب الزمانی، ۱۳۸۸). ویژگی­های این سبک عبارتند از دادن پاسخ­های خود انگیخته با لحنی دوستانه اما قاطع، نگاه کردن به دیگران، ذکر مسائل مهم، ابراز احساسات و عقاید خود، بها دادن به خود و نرنجاندن خود و دیگران. در این سبک هدف شخص، رعایت عدالت برای تمامی طرف­های رابطه است(دلپسند، ۱۳۸۱).

 

۲-۱-۳- تعاریف جرأت­ورزی

جرأت­ورزی قلب رفتار میان فردی و کلید روابط انسانی است(لین و همکاران[۱]، ۲۰۰۴) و در شکوفایی استعدادها و رشد خلاقیت دانش آموزان نقش مؤثر را ایفا می­کند(حکمتی، ۱۳۸۱). جرأت­ورزی، توانایی بیان خویشتن به طور روشن، مستقیم و شایسته، ارج نهادن به احساس و فکر خود، عزت و حرمت برای خویش قائل شدن و شناخت توانائی­ها و محدودیت­های خویشتن است(ریس و گراهام، ۱۹۹۱؛ ترجمه شهنی ییلاق و همکاران، ۱۳۷۹). جرأت­ورزی(ابراز وجود)، رفتاری است که ضمن حفظ سلامتی فرد، احتمال بدست آوردن نتایج مطلوب در فرد را افزایش می­دهد(فاربر[۲]، ۲۰۰۱). جرأت­ورزی(قاطعیت)، به این مفهوم است که اشخاص احساسات مثبت و منفی خود را بدون تجاوز به حقوق دیگران بیان کنند(پاترسون[۳] و همکاران، ۲۰۰۲). جرأت­ورزی راهی است جهت تصدیق، حفظ ارزش، شأن و احترام به شخصیت خود و دیگران، در واقع سطح جرأت­ورزی تعیین کننده سطح اعتماد به نفس افراد است(گدیس[۴]، ۲۰۰۷). جرأت­ورزی در شرایط قانونی حقوق شخصی، احساسات، عقاید و علایق شخصی بدون نقض یا تکذیب حقوق دیگران تعریف می­شود. جرأت­ورزی طبق تحقیقات قبلی بر وضعیت سلامت روان مثل واکنش استرس و وضعیت افسردگی تأثیر دارد(شیمیزو، ۲۰۰۴). افراد جرأت­مند از سخنرانی احساس ترس نمی­کنند، احساسات خود را بیان می­کنند و اولین قدم­ها را بر می­دارند. افراد جرأت­مند از نظر اجتماعی تأثیرگذار هستند(پاول و نیو جنت[۵]، ۲۰۱۱).

[۱] – Lin

[۲] – Farber

[۳] – Paterson

[۴] – Gaddis

[۵] – Powell & Newgent

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 711
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: