نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

تعیین بهینه مکان، تعداد، ظرفیت و شعاع سرویس دهی ترانسفورماتورهای توزیع به وسیله الگوریتم PSO باینری بهبود یافته

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

طراحی سیستم های توزیع انرژی الکتریکی از اساسی ترین و مهمترین بخش شبکه های الکتریکی محسوب می گردد. به خاطر اینکه تلفات عمده انرژی الکتریکی در این زیرسیستم قدرت اتفاق می افتد. به همین خاطر کاربرد روش های بهینه سازی در طراحی و توسعه چنین سیستم هائی می تواند منجر به افزایش بهره وری و سود اقتصادی چشمگیری شود. جایابی بهینه پست های توزیع، تعیین ظرفیت و حوزه سرویس دهی بهینه آنها یکی از مسائل عمده در طراحی و توسعه سیستم های توزیع می باشد. ناشی از طبیعت گسسته مسأله طراحی و توسعه سیستم های توزیع، در این تحقیق از یک روش پیشنهادی برای مسأله یافتن تعداد، مکان، تعیین ظرفیت و حوزه سرویس دهی بهینه پست های توزیع از میان مکان های کاندیدا برای احداث پست ارائه گردیده است. مدل مسأله تمامی هزینه ها مرتبط با طراحی و مکان یابی ترانسفورماتورهای توزیع، با توجه به محدودیت های جغرافیایی و فنی را شامل می شود و به طور کامل با عبارت های ریاضی توصیف و بیان شده است از طرفی برای لحاظ کردن تأثیر فواصل حقیقی و عملی نقاط بار تا ترانسفورماتورهای توزیع در روند مسأله بهینه سازی از یک ضریب اصلاح برای تبدیل فواصل مستقیم به فواصل حقیقی استفاده می شود. روش پیشنهادی براساس الگوریتم اجتماع ذرات باینری در نرم افزار مطلب پیاده سازی و اجرا شده است و روش استاتیکی بار برای طرح توسعه پست های توزیع در دوره های مختلف زمانی پیشنهاد می گردد. این مسأله همچنان به عنوان یکی از پیچیده ترین مسأله های ریاضی مطرح می باشد و الگوریتم های کارآمدی که به طور همزمان دارای توانائی های سرعت، انعطاف پذیری و لحاظ پارامترهای قابلیت اطمینان در حل این مسأله باشد تحت بررسی و مطالعه می باشد.

در این پایان نامه به حل مسأله جایابی و ظرفیت بهینه پست های LV بر مبنای حداقل کردن تابع هدف به کمک الگوریتم جدید هوشمند بهینه سازی اجتماع ذرات باینری پرداخته می شود. روش حل پیشنهاد شده برای یک منطقه جغرافیایی مطالعه شده است. نتایج به دست آمده نیرومندی و موثر بودن روش فوق را در مقایسه با سایر روش های ارائه شده در این زمینه نشان می دهد.

مقدمه:

اهمیت انرژی الکتریکی در جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست. به همان اندازه که سلول های اندام یک موجود زنده نیاز به خون دارد اندام جوامع صنعتی نیز محتاج به جریان الکتریکی می باشد. طراحی و توسعه سیستم های توزیع انرژی الکتریکی از آن جهت ضروری به نظر می رسد که رشد مصرف انرژی باید همواره توسط سیستم به صورت فنی و اقتصادی تأمین گردد. از این رو طراحان سیستم توزیع باید مطمئن شوند که ظرفیت پست و شبکه توزیع برای تغذیه بارهای پیش بینی شده تا افق طراحی، مناسب و کافی است.

با توجه به افزایش بهای انرژی، تجهیزات و دستمزدها، به کارگیری روش های پیشرفته طراحی و توسعه سیستم های توزیع امری ضروری است. تاکنون روش های متعددی برای مکان یابی پست های توزیع ارائه شده است که هرکدام کم و کاستی های مربوط به خود را دارد. تمامی این طرح ها کاهش هزینه و تلفات را در نظر دارند که در فصل های آتی مورد بررسی قرار می گیرند. در این پایان نامه برای تعیین مکان، ظرفیت و حوزه سرویس دهی بهینه پست های توزیع از روش بهینه سازی الگوریتم اجتماع ذرات بهبودیافته استفاده شده است. مکان و حوزه سرویس دهی پست ها بر این مبنا تعیین شده اند. بهینه سازی به منظور یافتن ساختاری است که هزینه احداث آن کمینه باشد و محدودیت های عملی در مناطق شهری منظور شده باشد. اهداف پایان نامه در زیر آمده است:

– توسعه یک روش ابتکاری جدید بر مبنای بهینه سازی اجتماع ذرات باینری برای حل مسأله طراحی سیستم های توزیع

– فرمول بندی جامع و کامل مسأله جایابی ترانسفورماتورهای توزیع به عنوان یک مسأله بهینه سازی ریاضی و ابتکاری با قیدهای مربوط

– ارائه یک روش جدید با استفاده از کدبندی باینری الگوریتم PSO و افزایش انعطاف پذیری و سرعت برنامه

– توسعه و اجراء الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات PSO با استفاده از نرم افزار مطلب و اعمال آن به چند تابع مطالعه نمونه

– پیاده سازی و حل مسأله تعیین؛ اندازه و تعداد بهینه ترانسفورماتورهای توزیع با استفاده از الگوریتم اجتماع ذرات باینری در نرم افزار Matlab

– ارتباط نرم افزار Matlab و Excel جهت تبادل داده های ورودی و خروجی برنامه وجود دارد.

– استفاده از ضریب اصلاح فاصله برای فائق آمدن بر محدودیت های جغرافیایی موجود در شبکه توزیع

– نمایش خروجی برنامه به صورت گرافیکی در محیط Matlab

در فصل اول طراحی شبکه های توزیع و عوامل موثر در آن بحث خواهد شد. فصل دوم به معرفی روش های مختلفی که در طراحی شبکه های توزیع به کار رفته می پردازد و مروری بر کارهای انجام شده در این زمینه خواهد داشت. فصل سوم مروری اجمالی بر بهینه سازی و به طور جامع و کامل الگوریتم PSO تشریح گردیده است. فصل چهارم روش پیشنهادی برای مدل سازی مسأله جایابی پست های توزیع را انجام می دهد. در فصل پنجم با انجام آزمایش های گوناگونی بر روی یک مثال پایه ای، کارآیی روش پیشنهادی به نمایش گذاشته خواهد شد و در فصل ششم به نتیجه گیری و پیشنهادات پرداخته می شود.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: