سمینار مدار امپدانسی Z-SOURCE INVERTER
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

گروه مهندسی برق – قدرت

سمینار کارشناسی ارشد

عنوان:

مدار امپدانسی Z-SOURCE INVERTER

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

در این پروژه از مداری با عنوان مدار امپدانسی z-source inverter و روش کنترلی آن بحث می کنیم. مداری که قابلیت اتصال و کوپل با تمام انواع مبدل های ac to dc و dc to ac و dc to dc و ac to ac را دارد. از مزایای دیگر آن، قابلیت اتصال به هر دوی اینورترهای منبع جریانی و ولتاژی است.

در واقع این مدار اتصال دو خازن و دو سلف در شرایط متقارن و به صورت ضربدری و مابین منبع dc و مبدل است. استفاده از این مدار به دلیل توانایی این مدار در افزایش و بوست ولتاژ به مقدار دلخواه (با توجه به محدودیت های سخت افزاری) و افزایش مناسب و به موقع ولتاژ است بنابراین در شرایطی که امکان افتادگی ولتاژ (voltage sag) و فیلیکر و سایر اغتشاشات ولتاژی از سوی منبع وجود داشته باشد و یا افت ولتاژ به دلیل ایجاد جریان بالا در خط که عواملی مانند اتصالی یا راه اندازی موتور را دارد، باشد می توان از این مدار استفاده نمود.

کنترل و راه اندازی موتورها و dsp ها نیز می توانند به دلیل تغییر شرایط موتور با توجه به مشخصه های سرعت موتور دچار تغییر ولتاژ شوند، در این موقع نیز z-s می تواند نقش خوبی را ایفا کند.

در این پروژه ما سعی در معرفی و توضیح بیشتر مدار z-s و ایجاد قابلیت توسط آن را داریم و در پایان توسط نرم افزار matlab نتایج شبیه سازی یک اینورتر ولتاژی که با مدار z-s کوپل شده است را در جهت افزایش ولتاژ نشان می دهیم.

مقدمه

روش های بسیاری جهت بالا بردن کیفیت توان و همچنین کنترل ولتاژ هم از لحاظ جلوگیری از تغییرات ناخواسته و هم تغییر خواسته کاربرد یافته است.

مداری دیگر برای کنترل ولتاژ که یک مدار امپدانس است با نام z-source موجود است که مشخصه های بهترین نسبت به کنترلرهای دیگر می تواند ارائه کند و در تمام انواع مبدل ها اعم از dc-ac و dc-dc و ac-dc و ac-ac و در اینورترها در هردو حالت ولتاژی و جریانی می تواند به کار رود.

این مدار در اصل واسطه ای بین منبع و مبدل می باشد و مزیت مشترکی را برای تمام مبدل های در مقایسه با مبدل های ولتاژی و یا جریانی تجاری (معمولی) که محدودیت های در کاربردشان وجود دارد به وجود می آورند. برای معرفی از کوپل اینورتر و z-source استفاده می کنیم.

همانطور که در شکل 2-1 و 1-1 مشاهده می کنید از یک اینورتر با 6 سوئیچ و دیودهای مربوط به آنها و یک خازن بزرگ یا سلف بزرگ (بسته به نوع ولتاژی یا جریانی) به عنوان ذخیره انرژی و منبعی که با آن موازی است (در شکل 2-1 سلف با منبع جریان سری است) استفاده شده است.

دیودها همانطور که می دانیم در اینورتر ولتاژی به صورت موازی با سوئیچ ها و در اینورتر جریانی به صورت سری با سوئیچ ها بسته می شوند که وظیفه آنها هدایت جریان عقب افتاده و جلوگیری از ایجاد ولتاژ معکوس در دو سر سوئیچ ها در اینورتر ولتاژی، و وظیفه آنها در اینورتر جریانی ایجاد ولتاژ و جلوگیری از جریان معکوس در سوئیچ ها می باشد.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: