سمینار کاربرد اسکادا در سیستمهای تولید و انتقال
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M-Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت
عنوان:

کاربرد اسکادا در سیستمهای تولید و انتقال

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

امروزه با ورود ابر کامپیوتر ها به سیستمهای کنترلی و صنعتی، نگرانی های موجود در زمینه بهره برداری مطمئن از این سیستمها برطرف شده است. در این میان کنترل سیستمهای تولید و انتقال انرژی الکتریکی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در عمل از عهده محاسبات دستی خارج است. بدین منظور استفاده از اسکادا اجتناب ناپذیر است. به وسیله اسکادا قابلیت اطمینان بهره برداری از سیستم بسیار بالا می رود و به راحتی می توان از حالات های غیر عادی که ممکن است به فروپاشی سیستم شود عبور کرد. در این تحقیق گزارشات شرکت زیمنس آلمان مبنی بر چگونگی اجرای سیستم اسکادا در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.

مقدمه:

گزارشات شرکت زیمنس مبنی بر مطالعات انجام شده برای اجرای سیستم کنترلی انتقال و تولید کشور حاکی از آن است که این سیستم که از سالهای گذشته در کشور به بهره برداری رسیده و هم اکنون در حال اجرا است از قابلیت اطمینان کافی برخوردار نمی باشد. بنابراین طی مکاتبات انجام شده بین این شرکت و مدیریت شبکه برق ایران،لازم شد که این شرکت مطالعاتی وسیعتر در رابطه با اجرای سیستم اسکادای جدید انجام دهد که در این سیستم جدید بهره برداری از تولید و انتقال بسیار مطمئن تر از قبل بوده و کلیات اجرای چنین سیستمی در زیر بطور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فصل اول: کلیات

1-1- مقدمه

با توجه به گسترش سیستم های قدرت الکتریکی استفاده از وسایلی که بتواند تجهیزات را به طور اتوماتیک و از راه دور کنترل کند لازم و ضروری است، بدین منظور استفاده از کنترل نظارتی پا به میان می گذارد، شرکت زیمنس که یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است که در زمینه تولید وسایل کنترل نظارتی اسکادا، نیز پیشگام بوده و بدین ترتیب با شرکت مدیریت شبکه ایران قراردادی را به امضاء می رساند که در این قرارداد دو اسکادا در کشور به کار می رود که یکی در تهران و دیگری در اصفهان می باشد. این دو اسکادا که یکی اصلی و دیگری به عنوان پشتیبان است وظیفه نظارت و کنترل بر کلیه تجهیزات اعم از کیدها، خطوط انتقال، پست ها، ترانس ها و ژنراتورها و… را بر عهده دارند تا در هر لحظه و هر شرایطی تصمیمات لازم را گرفته و به پایانه های دریافت پیام، RTU ها انتقال دهد. بدین وسیله اطلاعاتی هرچند کم در اختیار خواننده می گذاریم، تا از طریق آن گامی کوچک در عرصه مهندسی برق برداشته باشیم، قسمت اعظم این مجموعه از گزارشات شرکت زیمنس در قبال شرکت مدیریت شبکه ایران جهت توسعه مطالعات گسترده HV ایران می باشد که خواننده جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به این گزارشات مراجعه کند.

SCADA چیست؟

SCADA یا supervisory control and data acquisition از اصول کلی سیستم های dcs پیروی می کند. گرچه هردو سیستم بر پایه یک هدف بنا شده اند. تفاوت های عمده ای نیز باهم دارند از جمله این تفاوت ها می توان به نوع کاربرد و کارایی این سیستم ها اشاره کرد. سیستم اسکادا همانطور که از نام آن پیداست یک سیستم کامل نیست بلکه جهت ارائه مدیریت نظارت و بررسی بر کنترل و جمع آوری اطلاعات طراحی شده و اهداف اولیه و طراحی و تولید آن عبارت از مونیتورینگ، مدیریت در تصمیم گیری در کنترل و اعلام اخطار و آلارم در مواقع مورد نیاز از طریق یک مرکز واحد می باشد.

هسته اصلی این سیستم بسته های نرم افزاری حرفه ای می باشد که بروی سخت افزارهای استاندارد و مشخص از قبیل plc ها و RTU ها قرار گرفته اند.

سیستم اسکادا علاوه بر کاربرد در فرآیندهای صنعتی مانند تولید و توزیع برق (به شیوه های مرسوم یا هسته ای) ساخت فولاد، صنایع شیمیایی، صنایع آب، گاز و نفت در بعضی از امکانات آزمایشی مانند فوزیون هسته ای نیز کاربرد دارد این چنین تأسیساتی از 1000 تا چندین ده هزار کانال می باشد و با کمک شبکه ها و سیستم های مخابراتی، منطقه وسیعی را تحت بازرسی و نظارت قرار می دهند.

سیستم های اسکادا بر روی سیستم عامل های DOS و WMS و UNIX قابل اجرا هستند در سال های اخیر همه سیستمهای اسکادا به سیستم عامل NT و بعضی هم به سمت LINUX گرایش پیدا کرده اند. مطالبی در زیر می آید مربوط به سیستم اسکادا به کار برده شده توسط شرکت زیمنس می باشد که در ایران و تحت نظارت شرکت مدیریت شبکه ایران (IGMC) می باشد.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: