پایان نامه هوشمند سازی سیستم های مقابله الکترونیکی (ECM) در جنگ الکترونیک با استفاده از شبکه های عصب
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.SC” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – الکترونیک

عنوان:

هوشمند سازی سیستم های مقابله الکترونیکی (ECM) در جنگ الکترونیک با استفاده از شبکه های عصبی

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

در کلیه سیستمهای مجتمع جنگ الکترونیک بسترخودی در مقابل تهدیدات در وضعیتی قرار می گیرد، که از یک سو، توسط سیستم های دریافت و پشتیبانی، اطلاعاتی از وضعیت تهدیدات و سلاحهای دشمن بدست می آید و سپس برمبنای اطلاعات و پارامترهای استخراج شده، جهت محافظت از بستر خودی، مقابله با تهدیدات و ارائه راه حل مقابله، پردازش های لازم صورت گرفته، عملیات مقتضی انجام می شود.

هدف کلی پیشنهاد الگوریتم و روشی است، تا بر مبنای یک موقعیت تاکتیکی و با استفاده از مدل سازی ارائه شده برای تهدیدات و همچنین با بررسی تکن یکهای مقابله الکترونیکی، عکس العمل لازم در زمان مقتضی و مناسب پیش بینی شود.

مدلسازی و شبیه سازی طرح برمبنای شبکه های عصبی انجام شده است، با توجه به ساختار شبکه های عصبی و همچنین موقعیت تاکتیکی فرض شده، آرایه متناظر با تهدیدات کدگذاری شده، به عنوان ورودی سیستم و مبنای عملکرد و آموزش آن در نظر گرفته می شود. خروجی مطلوب شبکه، فرمانی است، که جهت انتخاب روش مقابله الکترونیکی موثر و بهینه ایجاد می شود. اهداف مطلوب شبکه برای این امر و مبنای آموزش آن، آرایه هایی است، که به عنوان مدل تکنیک های مقابله و به صورت
کدگذاری شده، ارائه شده است.

پس از بررسی های کامل و انطباق طرح با ساختار شبکه های عصبی، الگوریتمی برای حل مساله و مدلسازی و شبیه سازی آن با استفاده از شبکه های عصبی پیش خور (با استفاده از قاعده آموزش پس انتشار خطا)، شبکه های عصبی مبنای شعاعی و شبکه های عصبی رقابتی (با قاعده یادگیری LVQ) ارائه شده است.

مقدمه

در کلیه سیستم های مجتمع جنگ الکترونیک (شامل بخش های پشتیبانی الکترونیکی و مقابله الکترونیکی) بستر خودی در مقابل تهدیدات در وضعیتی قرار می گیرد، که از یک سو، توسط سیستم های دریافت خودی، اطلاعاتی از وضعیت تهدیدات و سلاح های دشمن بدست آمده (بخش پشتی بانی و دریافت ) و سپس برمبنای اطلاعات و پارامترهای استخراج شده، جهت محافظت از بستر خودی، مقابله با تهدیدات و ارائه راه حل مقابله ، پردازش های لازم صورت گرفته، عملیات لازم انجام شود. برای بررسی کاملتر این موضوع مدلی برای موقعیت تاکتیکی مورد نظر ارائه می گردد و برمبنای این مدل ارائه شده، با توصیف بخش های مختلف و ارتباط بین آنها و ارائه مدل برای هر کدام از بخش های این موقعیت، توصیف می گردد.

از آنجایی که در مباحث جنگ الکترونیک، دریافت اطلاعات از طیف الکترومغناطیسی دشمن و کسب اطلاعات از سیگنالهای تهدید و سلاح های به کار رفته، استخراج مشخصات و پارامترهای تهدیدها، مدلسازی سیگنالهای تهدید و پارامترهای اساسی آنها در زمان مقتضی و مناسب، اصلی ترین بخش هر سیستم جنگ الکترونیک می باشد، سعی شده ابتدا با ارائه طبقه بندی سیگنالهای تهدید و سلاح های دشمن و استخراج و مدلسازی پارامترهای موثر آنها این موضوع بررسی شود.

با توجه به اهمیت سیستم های پشتیبانی الکترونیکی (بخش گیرنده و دریافت)، سیستم های هشداردهنده تهدیدها و حسگرهای مختلف در مواجهه با این تهدیدها و تشخیص، شناسایی و تعیین آنها، در بخشهای بعد توضیحات مربوط به آنها ارائه می شود. با توجه به بررسی سیگنالهای تهدید و مشخص شدن پارامترها و ویژگی های هر کدام، روش های مقابله الکترونیکی موثر برعلیه آنها نیز ارائه و توصیف می گردند.

هدف اصلی از ارائه این طرح، مشکل ناشی از وجود کاربر (نیروی انسانی) در این موقعیت تاکتیکی می باشد. از آنجایی که پروسه تشخیص، آشکارسازی، تعیین و ردگیری اهداف (سیگنالهای تهدید) و استخراج پارامترهای آنها و طبقه بندی های مربوطه و در نتیجه ارائه روش و مدلی برای مقابله با آنها در زمان بسیار کوتاهی صورت می پذیرد و مشکلات ناشی از خطاهای انسانی، مشکلات ناشی از فشارهای روحی و روانی بر روی کاربرها، حساسیت و دقت بالا و اهمیت حیاتی آن در حفظ این موقعیت تاکتیکی و ملحقات وابسته به بستر خودی، لازم است، تا با کاهش این خطاها با استفاده از سیستمهای پردازشگر هوشمند، این پروسه به صورت خودکار صورت پذیرد.

هدف کلی ارائه الگوریتم و روشی است، تا با توجه به این موقعیت تاکتیکی، از مدل ارائه شده برای تهدیدات (سیگنالهای تهدید) و روشهای پشتیبانی الکترونیکی استفاده شده، پارامترهای تهدیدات که برمبنای آن تهدیدات طبقه بندی و مدلسازی شده اند، استفاده شده و با حذف یا حداقل کردن نیروی انسانی (کاربرها) بتوان تکنیک و روش مقابله الکترونیکی موثری بر علیه هر نوع تهدید انتخاب و به کار برد. مبنای ارائه این الگوریتم استفاده از شبکه های عصبی می باشد. تلاش شده است تا پس از تکمیل مراحل مربوط به شناسایی و طبقه بندی تهدیدها و بررسی تکنیک های مقابله الکترونیکی با استفاده از شبکه های عصبی، الگوریتم ها و روشهای مرتبط با آن و بهره گیری از مدلسازی انجام شده، راه حلی برای مشکل پیدا شود.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: