پایان نامه بررسی عملکرد OFDM وفقی در کانال های متغییر با زمان
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – مخابرات

عنوان:

بررسی عملکرد OFDM وفقی در کانال های متغییر با زمان

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

یکی از مزایای تکنیک ارسال OFDM آن است که انعطاف پذیری عالی جهت وفق دادن طرح مدولاسیون در هریک از زیرحامل مطابق با نویز – به – نرخ (SNR) در زیرحامل دارد که به سیستم OFDM وفقی (AOFDM) هدایت می کند. مالتی پلکس تقسیم فرکانس عمود وفقی (AOFDM) یک تکنیک آرزومندی جهت بدست آوردن نرخ دیتای بالا برای سرویس های چندرسانه ای بی سیم است.

در بخش 1 و 2 به ترتیب مفاهیم OFDM و خواص کانال را بررسی و مطالعه کرده ایم. در بخش 3 چندین الگوریتم جهت تخصیص توان و بیت بهینه برای کانال مطالعه و ارزیابی شده است. در بخش 4 شبیه سازی آورده شده است.

در این تحقیق کارایی الگوریتم بارگذاری بیت برای سیستم 2/Hiperlan شبیه سازی شده است در شبیه سازی ها، سیگنال های مربوط به سیستم OFDM، کانال و سیستم AOFDM نشان داده شده است. الگوریتمی که برای تخصیص انرژی استفاده شده الگوریتم Chow و بهینه شده اختصاص بیت، Campello می باشد.

شبیه سازی نشان می دهد که با OFDM وفقی، توان سیگنال مطلوب برای احتمال خطای 3-10 می تواند در مقایسه با OFDM ثابت 5dB کاهش داده شود. ما همچنین با شبیه سازی عملکرد SNR را برای سیستم های AOFDM با سرعتهای مختلف تحت کانال های فیدینگ انتخاب فرکانسی نشان داده ایم مشخص می شود که اگر سرعت مشترک افزایش پیدا کند باید توان سیستم را برای گرفتن کیفیت مشابه افزایش دهیم. نهایتا در بخش 5 نتایج و کارهای آینده آورده شده است.

مقدمه:

سیستم ارسال OFDM برای مخابره نرخ داده بالا جهت کاهش دادن ISI معرفی شده است، و تکنیک کلیدی برای بدست آوردن ظرفیت داده بالا و نیازهای کارآیی طیفی برای سیستم های مخابرات بی سیم آینده می باشد که آن ممکن است از تعدادی تکنیک های وفقی برای اندازه گیری پارامترهای کانال استفاده کند جائی که معروف به AOFDM می باشد. هر زیرکانال با فیدینگ مختلف از طریق کانال بی سیم تجربه شده است، بنابراین نرخ داده بالا به آن زیرحامل هایی که SNR بالا دارند، نرخ پایین به زیرحامل هایی که SNR پایین دارند و عدم ارسال در زیرکانال هایی که فیدینگ خیلی عمیقی دارند اختصاص داده می شود.

طرح های بارگذاری وفقی جهت بهبود دادن عملکرد BER با تنظیم کردن پارامترهای سیستم همانند سطح توان، تعداد بیت، طرح های کدینک، انواع مدولاسیون و اندازه های صور فلکی، مطابق با تغییرات اطلاعات وضعیت کانال انجام می شود. بنابراین، بارگذاری وفقی نرخ داده ارسال را نزدیک به ظرفیت کانال ماکزیمم می کند.

هدف از این پروژه این است که اطلاعات کلی درباره OFDM، کانال و الگوریتم AOFDM را در فصل های 1 تا 3 یاد بگیریم و سیگنال های OFDM، کانال و AOFDM را شبیه سازی کنیم و با شبیه سازی به مقایسه OFDM ثابت و AOFDM بپردازیم این شبیه سازی برای منحنی BER برحسب SNR انجام شده است و در نهایت اگر قرار است از AOFDM استفاده کنیم باید این سیستم را برای سرعت های مختلف در کانال موبایل بسنجیم بنابراین کانال را با سرعت های مختلف شبیه سازی می کنیم و در حالت AOFDM منحنی BER برحسب SNR را با سرعت های مختلف شبیه سازی می کنیم.

شبیه سازی نشان می دهد که با OFDM وفقی، توان سیگنال مطلوب برای احتمال خطای 3-10 می تواند در مقایسه با OFDM ثابت 5dB کاهش داده شود شبیه سازی دیگر عملکرد SNR سیستم های AOFDM با سرعت های نقلیه مختلف تحت کانال های فیدینگ انتخاب فرکانسی را نشان می دهد آن مشخص می کند که اگر سرعت نقلیه افزایش پیدا کند ما باید توان سیستم را برای گرفتن کیفیت مشابه افزایش دهیم.

فصل اول

مفاهیم OFDM

1-1- معرفی:

شکل 1-1 سیر تکاملی سیستم های مخابراتی موبایل را نشان می دهد. در بحث سیستم های 2G در سال 1980، دو انتخاب برای تکنیک دسترسی ایجاد شد، طرح های TDMA و CDMA. نهایتا، طرح TDMA به عنوان استاندارد وفق داده شده است. در طرف دیگر، در بحث های سیستم های 3G در سال 1990، همچنین دو منتخب وجود داشت، طرح CDMA و OFDM طرح دسترسی چندگانه تقسیم باند CDMA .(BDMA نهایتا به عنوان استاندارد وفق داده شد اگر تاریخ تکرار شود، یعنی، اگر قرار است تکنیک دسترسی رادیوئی که سابقا وفق داده نشده است به عنوان استاندارد در سیستم های نسل جدید بیاید، تکنیک OFDM نوید دهنده یک استاندارد 4G ظاهر می شود.

OFDM یک روش مدولاسیون است از این حیث که آن داده را در زیرحامل ها به صورت مساوی فاصله داده شده مدوله می کند. اطلاعات در زیرحامل به وسیله تغییر فاز، دامنه، یا هردو مدوله شده است. سپس هریک از زیرحامل با همدیگر با استفاده کردن از تبدیل فوریه سریع معکوس ترکیب شده و به محیط شکل موج ناحیه زمانی برای ارسال فرستاده می شود. برای به دست آوردن کارائی طیفی بالا، پاسخ فرکانسی هریک از زیرحامل ها رویهم پوشانی و متعامد هستند. این متعامد بودن از تداخل بین زیرحامل (ICI) جلوگیری می کند و حتی وقتی سیگنال از طریق یک کانال چندمسیره با معرفی یک CP عبور می کند محافظت شده است، جائی که از تداخل بین سمبلی (ISI) در حامل ها جلوگیری می کند این بخصوص OFDM را مناسب کاربردهای ارتباطات بی سیم می سازد.

آن در استانداردهای LAN بی سیم همانند IEEE802.11a (در آمریکا)، HIPERLAN/2 (در اروپا) و MMAC (در ژاپن) استفاده شده است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: