پایان نامه کاهش هارمونیکهای مرتبه پایین به همراه روشهای شارژ متقارن برای مبدلهای چند سطحی کاسکاد
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق – قدرت
عنوان :
کاهش هارمونیکهای مرتبه پایین به همراه روشهای شارژ متقارن برای مبدلهای چند سطحی کاسکاد

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

امروزه مبدل های چند سطحی در مقایسه با مبدل های مرسوم دو سطحی به دلیل توانایی کار در ولتاژ متوسط و توان بالا و همچنین به دلیل مزایایی از جمله کیفیت توان بالا، مؤلفه هارمونیکی کمتر، تلفات کلیدزنی پایین تر و سازگاری الکترومغناطیسی بهتر توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. این مبدل ها قادر هستند یک شکل موج پله ای دلخواه ولتاژ / جریان ac را با استفاده از چندین منبع ولتاژ / جریان dc  به عنوان ورودی تولید نمایند. با افزایش تعداد منابع ولتاژ / جریان dc در سمت ورودی، می توان در خروجی این نوع مبدل ها، شکل موج نزدیک به سینوسی تولید کرد. در این پایان نامه، تمرکز بر روی مبدل های چند سطحی از نوع منبع ولتاژ می باشد. مبدل های چند سطحی منبع ولتاژ دارای سه ساختار اصلی و چندین ساختار اشتقاقی می باشد. این ساختارها عبارتند از: مبدل های چند سطحی برشگر دیودی، مبدل های چند سطحی خازن شناور و مبدل های چند سطحی کاسکاد. با توجه به اینکه مبدل های چند سطحی کاسکاد در مقایسه با دو ساختار دیگر به منظور تولید تعداد سطوح ولتاژ خروجی یکسان، تعداد قطعات نیمه هادی قدرت کمتری نیاز دارد و در نتیجه تلفات و هزینه سیستم کلی کاهش و راندمان مبدل افزایش می یابد در این پایان نامه تمرکز بر روی مبدل های چند سطحی کاسکاد است. مبدل های چند سطحی کاسکاد به دو دسته مبدل های متقارن و نامتقارن تقسیم می شوند. در مبدل های چند سطحی نامتقارن با تعداد پل های H یکسان با مبدل های متقارن، دامنه ماکزیمم و تعداد سطوح ولتاژ خروجی مبدل افزایش می یابد و در نتیجه شکل موج خروجی به شکل موج سینوسی نزدیک تر خواهد شد.

مشهورترین روش کنترلی برای مبدل های چند سطحی کاسکاد روش کلیدزنی در فرکانس اصلی می باشد. در این روش کنترلی تلفات کلیدزنی کاهش می یابد و در نتیجه راندمان مبدل افزایش خواهد یافت. یکی از معایب عمده این روش کلیدزنی این است که منابع dc مختلف استفاده شده در پل های مختلف سهم متفاوتی در تأمین انرژی مودر نیاز بار را دارند در نتیجه این منابع شارژهای متفاوتی خواهند داشت و لذا هزینه نگهداری سیستم افزایش می یابد. به منظور متعادل کردن اندازه توان تأمین شده توسط منابع dc مختلف از روش های کنترلی شارژ متعادل استفاده می شود. روش های شارژ متعادل برای مبدل های چند سطحی کاسکاد نامتقارن قابل استفاده نیست. در این پایان نامه، الگوریتم جدیدی به منظور تعیین اندازه منابع ولتاژ dc پیشنهاد شده است که امکان اعمال روش های شارژ متعادل بر روی آن وجود دارد. با استفاده از این الگوریتم تعداد سطوح و ماکزیمم دامنه ولتاژ خروجی مبدل کاسکاد نامتقارن در مقایسه با ساختارهای متقارن افزایش می یابد و همچنین عمر مفید منابع ولتاژ dc یکسان می شود و در نتیجه هزینه نگهداری سیستم نیز کاهش خواهد یافت. مشکل دیگر این روش کنترلی ایجاد هارمونیک های مرتبه پایین نامطلوب در ولتاژ خروجی مبدل است. از آنجایی که این هارمونیک ها در فرکانس پایین هستند امکان فیلتر کردن آنها به راحتی وجود ندارد. در این پایان نامه روش کنترلی جدیدی براساس روش های کنترلی PWM چند حاملی به منظور حذف هارمونیک های مرتبه پایین ارائه می شود. این روش در مقایسه با سایر روش های PWM چند حاملی تعداد سیگنال های حامل کمتری لازم دارد و همچنین هارمونیک های مهم را در دو باند در اطراف فرکانس دو برابر فرکانس حامل تولید می کند در حالی که سایر روش های PWM چند حاملی این هارمونیک ها را در دو باند در اطراف فرکانس حامل تولید می کند لذا حذف این هارمونیک ها ساده تر می شود و سایز فیلتر مورد نیاز کاهش می یابد از نتایج دیگر این روش بهبود اعوجاج هارمونیکی کل ولتاژ خروجی مبدل می باشد. با تلفیق روش کنترلی PWM چند حاملی پیشنهادی با روش های شارژ متعادل روش کنترلی جدیدی حاصل می شود که مزایای هر دو روش کنترلی را یک جا خواهد داشت. با استفاده از نتایج شبیه سازی در محیط PSCAD/EMTDC روش های پیشنهادی مورد تأیید قرار گرفته است.

مقدمه

با توجه به افزایش تقاضا برای مبدل های با توان بالا، ولتاژ بالا و همچنین با در نظر گرفتن اینکه کلیدهای نیمه هادی نمی توانند در ولتاژها و توان های با رنج های بالا کار کنند تمایل به استفاده از مبدل های چند سطحی افزایش یافته است. گسترش استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر مانند پیل های سوختی، سلول های خورشیدی و غیره… که عموما دارای سطح ولتاژ dc با مقدار پایینی هستند استفاده از مبدل های چند سطحی را به عنوان یک تکنولوژی جدید برای تبدیل این انرژی ها به شکل موج با دامنه دلخواه بیشتر افزایش داده است.

از دیگر مزایای این نوع از مبدل ها می توان به راندمان بالا، تداخل الکترومغناطیسی کم، تولید شکل موج خروجی با کیفیت مطلوب، داشتن اجزای هارمونیکی پایین تر و امکان استفاده از کلیدهای نیمه هادی با سرعت پایین تر اشاره کرد که موجب توجه بیشتر به این نوع از مبدل ها در سال های اخیر شده است. در این نوع مبدل ها ولتاژ / جریان خروجی مطلوب با استفاده از چندین منبع ولتاژ / جریان dc با اندازه های کوچک به عنوان ورودی ایجاد می شود لذا مبدل های چند سطحی به دو دسته کلی مبدل های چند سطحی با منابع ولتاژ و مبدل های چند سطحی با منابع جریان دسته بندی می شوند. از آنجایی که امکان دسترسی به منابع ولتاژ در مقایسه با منابع جریان آسان تر است و همچنین مبدل های چند سطحی از نوع ولتاژ کاربرد بیشتری دارند در این پایان نامه تمرکز بر روی مبدل های منبع ولتاژ می باشد. با افزایش تعداد منابع ولتاژ dc در سمت ورودی، می توان در خروجی مبدل، ولتاژ با شکل موج نزدیک به سینوسی تولید کرد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: