نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
تکمیلی دانشکده تحصیلات
“M.Sc” پایانامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق – کنترل
عنوان :
بهبود کنترل وضعیت ماهواره در مدار هنگام عبور از سایه زمین

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:
مستقیم در این پروژه، کنترل فازی تطبیقی به روش با الگوریتم خود تنظیم برای سیستمهای تک ورودی تک خروجی، ارائه شده است. سیگنال کنترل بوسیله یک سیستم فازی با تعداد قانون ثابت و تابع عضویت قابل تنظیم تولید میشود. برای تنظیم توابع عضویت، از سیگنال مرجع و خطای حالت استفاده میشود. برای اثبات پایداری حلقه بسته از متد لیاپانوف استفاده شده و کنترلر طراحی شده بر روی دو سیستم، پاندول معکوس و سیستم مغناطیسی بکار گرفته شده است.
نتیجه شبیه سازی، عملکرد مناسب سیستم را نشان می دهد، از این رو، از این سیستم برای کنترل سیستم ماهواره در سه محور استفاده کردهایم. شبیه سازی نشان میدهد که سیستم در هر مدار کروی یا بیضوی با ارتفاع متفاوت عملکرد مناسبی دارد. همچنین با استفاده از این کنترلر و محرکهای جدید ما توانستیم مشکل عبور از سایه که سبب ناپایداری در روشهای خورشیدی میشود به خوبی برطرف شده و
سیستم چه بصورت مجزا و چه به صورت ترکیبی با سیستم خورشیدی به خوبی عمل میکند.

مقدمه:
موفقیت موشک پایداری ماهواره برای ها، فضاپیماها مورد توجه زیادی قرار گرفته است. گشتاورهای محیطی ماهواره از جمله ، گشتاور جاذبه، فشار امواج خورشید، آیرودینامیک، میدان مغناطیسی و نیروی عکس العمل ملکولهای آزاد سبب ناپایداری و اغتشاش در مسیر حرکت ماهواره میشوند. بسیاری از ماهواره هایی که در زمینه بررسی وضعیت زمین مورد استفاده قرار گرفتهاند، در مدارات کروی قرار دارند. بدلیل وجود تاثیرات اغتشاشی بیشتر در مدارات بیضوی، بدلیل تغییر شعاع مدار، سرعت و درنتیجه ایجاد شتاب در ماهواره، کنترل ماهواره در مدارات بیضوی اهمیت بیشتری نسبت به مدارات کروی دارد. اما به دلیل اینکه سیستم های نظامی، تلویزیونی، مخابراتی و هماشناسی و… ملزم به قرارگیری در یک نقطه زمین و چرخش در مدار کروی میباشند، بسیاری از تحقیقات گرایش به سمت مدارات کروی دارد.

یکی از مقالاتی که در سال 2008 منتشر شده است، در زمینه کنترل ماهواره در مدارات کروی و بیضوی با استفاده از امواج خورشیدی میباشد. برای طراحی کنترلر از روش کلاسیک PD کنترلر استفاده شده است. این کنترلر بر اساس مدل خطی سیستم طراحی شده، از این رو، هنگامیکه انحراف اولیه ماهواره زیاد میشود سیستم دچار ناپایداری میشود.

همچنین استفاده از امواج خورشید سبب می شود تا عملکرد کنترلر وابسته به نور خورشید بوده و هنگامی که ماهواره از سایه زمین عبور می کند کنترلر عملا غیر استفاده می شود. برای حل این مشکل، ما روش جدیدی را ارائه داده ایم که در آن مشکلات بیان شده مرتفع شده است. سیستم پیشنهادی هم در مدارای کروی و هم در مدارات بیضوی پاسخ را داده است.

بخش 1

کلیات

1-1) مروری بر روش های پیشین کنترل ماهواره

پس از پرتاب اولین ماهواره در سال 1957، کنترل حالت ماهواره دارای اهمیت بالایی می باشد. برای کنترل حالت ماهواره، روش های کنترلی زیادی ارائه شده و از محرک های مختلفی استفاده شده است.

به طور کلی، همه روش ها به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می شود:

روش فعال به روشی گفته شده که در آن، یک منبع خارجی به عنوان محرک برای تولید گشتاور مورد استفاده قرار گرفته که سبب افزایش وزن می شود. اما مزیت این منابع خارجی این است که می توان توسط آن، ماهواره را با دقت بالایی کنترل کرد.

در مقابل، در روش های غیرفعال از نیروهای خارجی برای کنترل استفاده می شود، مانند: نور خورشید و میدان مغناطیسی زمین. استفاده از این نیروها سبب کاهش تجهیزات ساخت در طراحی محرک ها می شود.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: