پایان نامه نقش ذهن آگاهی در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، بهزیستی اجتماعی و نگرش‌های زیست محیطی معلما
نوشته شده توسط : admin

۱-۶- تعریف متغییرهای پژوهش

 

رفتارشهروندی سازمانی

تعریف نظری

باتمان و ارگان (۱۹۸۳) برای اولین بار اصطلاح رفتار شهروندی سازمانی (OCB)[1] را وضع کردند و آن را اینگونه تعریف نمودند: رفتار فردی که داوطلبانه است، بطور صریح یا ضمنی  توسط سیستم رسمی پاداش برانگیخته نشده است، و کارایی سازمان را افزایش خواهد داد. هم­چنین تمایل کارکنان به انجام رفتارهایی که فراتر از الزامات رسمی نقش و جایگاه­شان می باشد نیز به عنوان یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده رفتار شهروندی سازمانی شناخته شده است.

تعریف عملیاتی

عبارتند از نمره­ای که فرد از پاسخ به پرسش­نامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (۱۹۹۰) بدست می­آورد. پاسخ­گویی به سوالات در طیف ۶-۱ (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) تعیین شده­است. نمرات بالاتر رفتار شهروندی سازمانی بهتری را نشان می­دهد.

نگرش‌های زیست  محیطی

تعریف نظری

در اصطلاح “محیط زیست”، زیستن توسط محیط زیست احاطه شده و محیط در برگیرنده آن است. بوم­شناسی یا اکولوژی عمدتا به تحقیق درباره روابط بین موجودات زنده با یکدیگر و با محیط زندگی آنها می­پردازد. هر موجود زنده پیوسته با موجودات زنده دیگر و نیز با موجودات غیر زنده اطراف خود ارتباط دارد و هرکدام یکدیگر را تحت تاثیر خود قرار می­دهند. هرآنچه فرایند زیستن را احاطه کرده، آن را در خود فرو گرفته و با آن در کنش متقابل قرار دارد می­توان محیط زیست نامید (محمد نیا، ۱۳۹۱). نگرش­های زیست محیطی به عنوان مجموعه­ای از باورها، عواطف ونیت­های رفتاری فرد که توجه او را به موضوعات و رفتارهای زیست محیطی معطوف می­کند تعریف شده­است (شولتز، ۲۰۰۴).

[۱] -Organizational Citizenship Behavior

 

متن کامل پایان نامه





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: