پایان نامه میزان افسردگی معلمان زن در مدارس عادی و استثنایی
نوشته شده توسط : admin

۲-۲-۵ انواع اضطراب

در اضطراب نیز تفاوت­های فردی وجود دارد برخی از افراد فقط در بعضی از مواقع مضطرب­اند در حالی­که بعضی دیگر در اکثر اوقات در حال اضطراب هستند. این نوع مشاهدات روان­شناسان را بر آن داشته است که بین دو نوع اضطراب تفاوت قائل بشوند:

  • اضطراب موقعیتی[۱]
  • اضطراب خصیصه­ای[۲]

۲-۲-۵-۱ اضطراب موقعیتی:

حالت A یک عکس­العمل هیجانی موقتی یا لحظه­ای است از این رو گاهی اضطراب موقعیتی حالت A نامیده می­شود که به­عنوان یک وضعیت ناپایدار و زود­گذر تعریف شده است که هم از نظر شدت و هم از نظر نوسان در زمان­های مختلف متفاوت است (رأس، به نقل از جمالنصر،۱۳۷۳،ص۸۰).

۲-۲-۵-۲ اضطراب خصیصه­ای­:

اضطراب خصیصه­ای گاهی صفت یا ویژگی A نامیده می­شود که به­عنوان خصوصیات دیر پای فرد خوانده می­شود. همانند سایر صفات این ویژگی هم از فردی به فرد دیگر متفاوت است بعضی از افراد دارای اضطراب خصیصه­ای در سطح پائین و بعضی دیگر دارای اضطراب خصیصه­ای در سطح بالا هستند کسانی که دارای اضطراب خصیصه­ای در سطح بالا هستند اغلب اوقات در حالت اضطراب به سر می­برند این قبیل افراد آمادگی دریافت تهدید از طریق و موقعیت­هایی مختلف که اغلب بی­ضرر بوده را دارند و بدین وضعیت­ها به­صورت اضطراب موقعیتی واکنش نشان می­دهند (پورافکاری،۱۳۷۵،ص۳۴).

۲-۲-۶ انواع افسردگی

۲-۲-۶-۱ افسردگی در نوجوانی

افسردگی در نوجوانان به لحاظ ویژگی سنین و تحولات بدنی روانی آنان فراوان دیده می­شود و هنگام وجود محرومیت یا ناکامی نوجوان عقب­نشینی می­کند و منفعلانه به شرایط واکنش نشان می­دهد چنین واکنشی علائم افسردگی را در خود دارد و به نوجوان کمک می­کند تا خشکی روحی خود را با فراز از مشکلات تخفیف دهد (رأس،به نقل از جمالنصر، ۱۳۷۳، ص۴۷).

۲-۲-۶-۲ افسردگی پنهان[۳]

اصطلاحی است که از سال ۱۹۵۰ به بعد عمومیت یافت. این نوع افسردگی ممکن است در لباس هر نوع شکایت جسمی که نسبت به درمان­های مناسب مقاوم بوده است، ظاهر شود چنین شکایات جسمی معمولاً با درمان­های ضد افسردگی مثل آنتی دپرسیون­های سه حلقه­ای یا الکتروشوک بهبود می­یابد. (پورافکاری،۱۳۶۴، ص۶۱).

 

[۱] Locality anxiety

[۲] Atribute anxiety

[۳] hidden depression

متن کامل پایان نامه





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: