پایان نامه ارشدمدیریت عوامل نگرش سرمایه¬گذاران و نسبت قیمت بازار به ارزش دفتری سهام
نوشته شده توسط : admin

تحقیقات انجام شده در رابطه با مدل سه عاملی فاما و فرنچ

تحقیقات زیادی در رابطه با عوامل توضیح­دهنده بازده انجام گرفته است. در این میان عوامل مربوط به مدل سه عاملی فاما و فرنچ (ارزش بازار شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار)-  به دلیل توضیح­دهندگی بهتر بازده سهام – از مقبولیت نسبی بیشتری برخوردار شده است. این مدل در بازارهای زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. در این قسمت، برخی از تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در رابطه با این مدل تشریح می­گردد.

فاما و فرنچ در سال ۱۹۹۳ به آزمون مدل خود پرداختند. جامعه آماری آنها شامل کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس  NYSE، AMEX و NASDAQ از سال ۱۹۶۳ لغایت ۱۹۹۰ بود. آنها در پژوهش خود پرتفلیو­ها را براساس ارزش وزنی رتبه­بندی و سپس متغیرهای مدل را محاسبه نمودند و با استفاده از  رگرسیون سری زمانی به آزمون متغیرها پرداختند. آنها به این نتیجه رسیدند که بین اندازه و میانگین بازده سهام رابطه معکوس و بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و میانگین بازده سهام رابطه مستقیم وجود دارد. نتایج مطالعه آنها نشان می­دهد که از دو بعد مطرح شده در تحلیل رگرسیون (معنی­دار بودن شیب و  بالا بودن  از یک طرف و عرض از مبدا در رگرسیون از طرف دیگر)، سه عامل ریسک سهام به خوبی می­توانند بازده را تبیین کنند.

در مطالعه بین­المللی که با بررسی داده­های ماهانه از ۲۰ کشور مختلف طی سال­های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۷ انجام گرفت، روون­هورست[۱] (۱۹۹۹) رابطه مثبت و مستقیم ارزش بازار، ارزش دفتری به ارزش بازار و مومنتوم و رابطه معکوس نقدشوندگی با متوسط بازدهی سهام را نشان داد.

ون درهارت[۲] و همکاران (۲۰۰۳) نیز با استفاده از داده­های ماهانه سال­های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳ اقدام به بررسی رابطه بین بازده سهام عادی و چند متغیر مالی و حسابداری از جمله ارزش بازار، ارزش دفتری به ارزش بازار، نسبت قیمت به سود و مومنتوم نمود. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت بین این عوامل و بازده سهام مشاهده گردید.

سررا[۳] (۲۰۰۳) با بررسی داده­های هفتگی ۲۱ کشور مختلف وجود رابطه مثبت بین ارزش بازار، ارزش دفتری به ارزش بازار، نسبت قیمت به سود، مومنتوم، نقدشوندگی و سود نقدی و متوسط بازدهی سهام را تایید نمود.

تانگ[۴] و همکاران (۲۰۰۵) به بررسی ارتباط بین عوامل ریسک و بازده­ها در بازارهای نوظهور آسیایی می­پردازند. در این مطالعه مدل سه عاملی فاما و فرنچ در بازارهای نوظهور آسیایی (هنگ گنک، سنگاپور و تایوان) آزمون شده است. شواهد تجربی مطابق نتایج بررسی شرکت­های آمریکایی است که در آن مدل می­تواند بیشترین انحرافات میانگین بازده­ها را توضیح دهد. مهمترین عامل در تبیین بازده در این تحقیق، بازده اضافی بازار می­باشد. اثر اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار محدود شده و در بعضی موارد بی­معنی بوده است.

کوورسکی[۵] (۲۰۱۰) نیز با بررسی داده­های ماهانه و سری زمانی سهام در بورس اوراق بهادار لهستان طی سال­های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ رابطه مثبتی بین دو متغیر ارزش بازار و ارزش دفتری به ارزش بازار و متوسط بازده سهام مشاهده نمود. او با بررسی داده­های ماهانه و مقطعی همین سهام طی سال­های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵، ارتباط مثبت معناداری را بین ارزش دفتری به ارزش بازار و متوسط بازدهی سهام یافت.

در تحقیقات داخلی صورت گرفته نیز، مدل ۳ عاملی فاما و فرنچ مورد تایید قرار گرفته است.

نتایج پژوهش سلمان­پور (۱۳۸۳) درباره تاثیر اندازه شرکت بر بازده سهام نشان داد که اندازه بر بازده تاثیر معنی­داری ندارد.

[۱] Rouwenhorst

[۲] Van Der Hart

[۳] Serra

[۴] Tang

[۵] Kowerski

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: