پایان نامه تعیین بهبود شاخص فرایند مدیریت و کنترل تولید محصول
نوشته شده توسط : admin

طبقه بندی استاندارد سری ISO 9000

مجموعه استانداردهای ISO 9000 شامل مجموعه ای از ۵ قسمت مجزا ولی مرتبط از مستندات است که استاندارد جهانی را برای سیستم کیفیت تعریف می کنند.این مجموعه با هدف مستندسازی عناصرسیستم کیفیت ،به منظور اجرای آن ها در سازمان ها و نگهداری و بقای یک سیستم کیفیت اثر بخش بوجود آمده اند.استانداردهای سری ISO 9000تکنیک یا تکنولوژی خاصی را که باید در سیستم کیفیت بکارگرفته شود،مشخص نمی کند.این استانداردها چه آن هایی که تا بحال منتشر   نشده اند و چه آن هایی که در حال تهیه هستند به دو قسمت عمده تقسیم می شوند: (فارسیجانی،۱۳۸۶)

۱- استانداردهای مربوط به نیازمندی ها

۲- استانداردهای مربوط به رهنمودها

 

استانداردهای مربوط به نیازمندی ها،مشخصات کلی یک سیستم کیفیت را ارائه می کنند و استانداردهای خطوط راهنما یا رهنمود ها جهت پیاده سازی و اجرای سیستم کیفیت مورد نظر

ISO 9000راهنمایی های لازم را به کاربران ارائه می دهند.در سال۱۹۸۷ ،بعد از ۸ سال کار و مرور،سری های استاندارد ISO 9000 شامل پنج سند اصلی منتشر شدند که عبارتند از:

  • : ISO 9000 استاندارد های تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت :راهنمایی جهت انتخاب و استفاده.
  • ISO 9001: سیستم های تضمین کیفیت جهت طراحی،توسعه تولید،نصب و خدمات پس از فروش
  • ISO 9002: سیستم های تضمین کیفیت جهت تولید،نصب و خدمات پس از فروش
  • ISO 9003: سیستمهای تضمین کیفیت جهت بازرسی نهایی و آزمون
  • ISO 9004: راهنمای سیستم کیفیت و مدیریت کیفیت

مجموعه های ISO 9000 بوسیله مجموعه ای از تعاریف منتشر شده در استاندارد تحت عنوان واژه -نامه تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت پشتیبانی می شود.

ساختار سری های ISO 9000 در شکل زیر نشان داده شده است.

ISO 9000

 

 

ISO 9000:2000
ISO 9001:2000
ISO 9004:2000

 

 

 

 

 

 

شکل ۲-۱: ساختار سری ISO 9000

 

۲-۴-۴- اصول مدیریت کیفیت ISO 9000

استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت سری ISO 9000:2000براساس هشت اصل زیر پایه گذاری

شده اند:(فارسیجانی،۱۳۸۶)

اصل ۱ : تمرکز بر مشتری[۱] : هر سازمانی به مشتری خود متکی است و بایستی نیازهای جاری و آتی آن را بفهمد،آن ها را برآورد ساخته و بیش از انتظار مشتری تلاش نماید.

اصل : ۲ رهبری[۲]: رهبری یعنی تعیین اهداف و ایجاد انگیزه در افراد برای تلاش در جهت دستیابی به اهداف سازمان.

اصل : ۳ مشارکت کارکنان[۳]: کارکنان «هستی» یک سازمان هستند و دخالت آنها توانائی آنها را در   بهره مندی سازمان نشان می دهد.

اصل  : ۴ نگرش فرآیندی[۴]: اگر فعالیت ها و منابع مربوطه بعنوان یک فرآیند اداره شوند نتایج مطلوب و مؤثری حاصل خواهد شد.

اصل : ۵ نگرش سیستمی به مدیریت[۵]: شناسائی، درک، اداره کردن فرآیندهای متقابل بعنوان یک سیستم به مؤثر بودن سازمان در نیل به اهداف کمک می کند.

اصل : ۶ بهبود مستمر[۶]: تمایل به بهبود مداوم و ارتقای در همه جوانب و اقدام به تحقق آن، یکی از گرایش ها و نمودهای برجسته جامعه ها و سازمان های اقتصادی – اجتماعی در همه زمان ها بوده است.

اصل ۷ : تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها[۷]: برای تصمیم گیری مبتنی بر واقعیات وجود داده های اندازه گیری بسیار حائز اهمیت است. لذا برای اطمینان از عملکرد سازمان و جلب رضایت طرف های ذینفع، مدیریت ارشد باید از اندازه گیری،جمع آوری داده ها و صحه گذاری بر آنها اطمینان حاصل کند.

اصل : ۸ارتباط دو جانبه سودمند با تأمین کننده[۸]: خشنود کردن مصرف کننده ی نهایی هدف مشترک سازمان ها و تأمین کنندگان است. بنابر این هر چه کیفیت کار تأمین کننده بالاتر باشد قادر به حفظ بهتر و طولانی تر موقعیت خود بوده و کیفیت سازمان نیز، با افزایش کیفیت تأمین کننده بهتر می شود.

[۱] Customer Focus

[۲] Leadership

[۳] Involvement of people

[۴] Process approach

[۵] System approach to management

[۶] Continual improvement

[۷] Factual approach to decision making

[۸] Mutually beneficial supplier relationships

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: