دانلود پایان نامه ارتباط معنادار سازگاری با بهره¬وری نیروی انسانی اداره اوقاف
نوشته شده توسط : admin

۱-۱-۱٫ مدل­های فرهنگ سازمانی

نظریه­پردازان مختلفی در ایجاد مبانی و چارچوب­های اولیه لازم برای شناخت و مدیریت فرهنگ سازمان نقش داشته­اند. این گروه که می­توان آن­ها را نظریه­پردازان پیشگام دانست، در نظریات خود بسترها و مبانی لازم را برای سایر پژوهشگران جهت مطالعه فرهنگ سازمانی و ارائه الگو­های عملیاتی کاربردی در این حوزه فراهم نموده­اند. در ادامه ضمن معرفی اجمالی تعدادی از این الگوها، الگویی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته به شکل کامل تشریح می­گردد. لازم به ذکر است که الگوهای بررسی فرهنگ سازمانی، متعدد هستند که در این تحقیق فقط تعداد محدودی از آن­ها معرفی می­گردند.

۱-۱-۱-۱٫ مدل دنیسون[۱]

پروفسور دانیل دنیسون(۲۰۰۰) تحقیقاتی در زمینه فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمان انجام داد. وی در مدل خود ویژگی­های فرهنگی را اینگونه برشمرد:

  1. درگیرشدن در کار، ۲٫ سازگاری، ۳٫ انطباق­پذیری، ۴٫ مأموریت یا رسالت.

شکل ۱ : مدل فرهنگ سازمانی دنیسون(ایران زاده و محمودی، ۱۳۸۹، ۵۶).

این مدل، بر اساس چهار ویژگی فرهنگی زیر که تأثیرگذاری قوی بر عملکرد سازمانی دارند، بنا نهاده شده است: درگیرشدن در کار[۲] ، سازگاری[۳] ، انطباق­پذیری[۴]  و مأموریت یا رسالت[۵]. هر یک از این ویژگی­ها با سه شاخص اندازه­گیری می­شوند (دنیسون ۲۰۰۰ ،۳۵۷-۳۵۴).

١) درگیرشدن در کار: سازمان­های اثربخش افرادشان را توانمند می­سازند، سازمانشان را حول محور تیم­ها تشکیل می­دهند و قابلیت­های انسانی را در همه سطوح توسعه می­دهند. اعضای سازمان به کارشان متعهد شده­اند و احساس می­کنند که خود، قطعه­ای از سازمان هستند. افراد در همه سطوح احساس می­کنند که در تصمیمات نقش دارند و این­هاست که بر کارشان مؤثر خواهد بود و کارشان به طور مستقیم با اهداف سازمان متصل است. همان­گونه که یک مدیر اجرایی در یک شرکت کره­ای بیان کرده است: “درگیری زیاد در کار به معنای یک مغز[۶]درگیرشده است- افراد ذهن­ها[۷] و قلب­ها[۸]یشان  را در شغل به کار می­گیرند و هر آنچه در توان دارند در این راه به کار می­برند.” این ویژگی با سه شاخص اندازه­گیری می­شود:

الف) توانمندسازی[۹]: افراد، اختیار، ابتکار و توانایی برای اداره­کردن کارشان دارند. این امر نوعی حس مالکیت و مسئولیت یا جوابگویی در سازمان ایجاد می­کند.

ب) تیم­سازی[۱۰]: در سازمان به کار گروهی در جهت اهداف مشترک، ارزش داده می­شود. به طوری که همه کارکنان احساس می­کنند به طور دوسویه پاسخگو هستند. این سازمان­ها برای انجام کارها بر تلاش تیم تکیه می­کنند.

ج) توسعه قابلیت­ها[۱۱]: سازمان به منظور باقی­ماندن در صحنه رقابت و تأمین نیازها به طور مستمر به توسعه مهارت­های کارکنان می­پردازد.

۲) سازگاری (ثبات)[۱۲]: تحقیقات نشان داده است، سازمان­هایی که اثربخش هستند، استوار و به خوبی یکپارچه می­باشند و رفتار کارکنان از مجموعه­ای از ارزش­های بنیادین نشأت گرفته است. سازمان­ها با این ویژگی­ها فرهنگی قوی و متمایز دارند که تأثیری قابل­توجه بر رفتار کارکنان می­گذارند. در این مدل این ویژگی با سه شاخص اندازه­گیری می­شود:

الف) ارزش­های بنیادین[۱۳]: اعضای سازمان در مجموعه­ای از ارزش­ها که حس هویت و انتظارات آن­ها تشکیل می­دهند، شریک­اند.

ب) توافق[۱۴]: اعضای سازمان قادرند در موضوعات بحرانی به توافق برسند. این مورد شامل سطوح زیرین یا اساسی و توانایی برای ایجاد صلح در اختلافات است.

[۱] Denison

[۲] Involvement

[۳] Consistency

[۴] Adaptability

[۵] Mission

[۶] Brain

[۷] Minds

[۸] Hearts

[۹] Empowerment

[۱۰] Team Orientation

[۱۱] Capability Development

[۱۲]Consistency

[۱۳] Core Value

[۱۴] Agreement

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

پیمایش نوشته





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: