پایانامه ارشد ارتباط معنادار فرهنگ سازمانی با بهره¬وری نیروی انسانی اداره اوقاف
نوشته شده توسط : admin

۱-۱-۱٫ اهمیت فرهنگ سازمانی

تنها با بررسی، تغییر و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب و انعطاف­پذیر است که می­توان به تدریج الگوی تعامل بین افراد را در سازمان تغییر داد و از مدیریت دانش به عنوان یک مزیت رقابتی بهره گرفت. از این رو سازما­ن­ها باید محیطی برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضا به­وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم­کردن تعاملاتشان، آموزش دهند (صادقی و دیگران ۱۳۸۹،۲).

مهم­ترین عامل پیچیده­کننده سازمان، محیط سازمان و به­خصوص فرهنگ محیطی سازمان است. بر این اساس برای تجزیه و تحلیل و شناخت پیچیدگی­های سازمان از شناخت محیط و فرهنگ حاکم بر آن گریزی نیست. هر سازمانی در محیطی قرار دارد که فرهنگ خاصی بر آن سایه افکنده است و موجب می­شود که اجازه رشد و نمو به هر چیزی را در پیرامون و درون خود ندهد. به بیان دیگر حیات و رشد و نمو سازمان­ها مستلزم شناخت فرهنگ حاکم بر محیط سازمان است، این فرهنگ همان سیستم غیررسمی حاکم در سازمان می­باشد که به آن فرهنگ سازمانی اطلاق می­کنیم. فرهنگ سازمانی همان شالوده درونی و ساختار غیرمشخص سازمان است که بر اساس اهداف، فن­آوری، ساختار، سیاست­ها و عملکردها و محصولات سازمان تجلی­یافته و آشکارترین نمودش را می­توان در رفتار کارکنان مشاهده کرد(رحیم­نیا و نیکزاد، ۱۳۹۲، ۹۲).

۱-۱-۲٫ ابعاد فرهنگ سازمانی

مطالعاتی که بر روی فرهنگ سازمانی صورت گرفته است، فرهنگ را مجموعه­ای متمایز شامل سطوح مختلفی مانند ارزش­های اصلی، هنجارها، باورها، آرمان­ها، رفتارها و موارد دست­ساخته بشر می­دانند که سازمان­ها بیش از یک فرهنگ دارند(شِین[۱]، ۱۹۹۷، ۲). فرهنگ رسمی شامل رفتارها و عقایدی که باید در سازمان تحقق پذیرند و همچنین چشم­انداز، رسالت، سیاست­ها، رویه­ها و مقررات را در برمی­گیرد. اما فرهنگ غیررسمی شامل رفتارها و عقاید واقعی و عینی است که در سازمان بروز و ظهور نموده است(والاس و همکاران[۲]، ۱۹۹۹، ۵۵۱). یکی از نکات مهم در مطالعات فرهنگ سازمانی تأثیر محیط بیرونی بر فرهنگ سازمانی می­باشد که ممکن است به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر بگذارند(صدری و لییس[۳]، ۲۰۰۱، ۸۵۴).

از وظایف مهم مدیریت سازمان، شناخت مستمر این تغییر و تحولات و درک موقعیت و جایگاه سازمان در این میان است. حرکت سازمان به سوی اهداف خاصش از بستر همین تغییر و تحولات می­باشد. همان­طورکه در نمودار شماره ۱ نشان داده شده است، در یک سازمان، فرهنگ نقش­های متفاوتی ایفا می­کند و وظایف گوناگونی را بر عهده دارد که برخی از آن­ها عبارتند از: اولاً فرهنگ تعیین­کننده مرز سازمانی است، یعنی سازمان­ها را از هم تفکیک می­نماید. ثانیاً نوعی احساس هویت در وجود اعضای سازمان تزریق می­کند. ثالثاً فرهنگ باعث می­شود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی به وجود آید که (آن چیز)، بسی بیش از منافع شخصی فرد است. سرانجام فرهنگ موجب ثبات و پایداری سیستم اجتماعی می­گردد. فرهنگ از نظر اجتماعی به عنوان نوعی چسب به حساب می­آید که می­تواند از طریق ارایه استانداردهای مناسب (در مورد آن­چه باید اعضای سازمان بگویند یا انجام دهند) اجزای سازمان را به هم متصل می­کند. سرانجام، فرهنگ به عنوان یک عامل کنترل به حساب می­آید که موجب به­وجودآمدن یا شکل­دادن به نگرش­ها و رفتار کارکنان می­شود(رابینز[۴]، ۱۳۸۶، ۲۵۷)

[۱] Schein

[۲] Wallace et al.

[۳] Sadri and Lees

[۴] Rabinz

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: