پایان نامه ارشد مدیریت:تاثیر تغییر سود تقسیمی بر بازده غیر عادی سهام
نوشته شده توسط : admin

پرداخت سود تقسیمی در خارج از آمریکا

با توجه به گستردگی مطالعات انجام شده در سطح جهان راجع به سیاست تقسیم سود، در این قسمت به یافته­های دو مورد از مهم­ترین تحقیقات یعنی مطالعۀدنیس و اسوبو (۲۰۰۷) و وان ای جی و مجیسون (۲۰۰۶) اشاره خواهد شد.

وان ای جی و همکارش در تحقیق خود ابتدا از کاهش تمایل شرکت­های پرداخت کنندۀ سود تقسیمی به پرداخت سود نقدی، در بین ۱۵ کشور اتحادیه اروپا در سال­های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۳ خبر دادند. اما بعد از کنترل سود­آوری، اندازه و فرصت­های رشد آنها دریافتند که تعداد شرکت­های پرداخت ­کنندۀ سود تقسیمی کمتر از تعداد مورد انتظار است.

شرکت­های نمونۀ مورد مطالعه آنها در طی زمان افزایش یافته (افزایش تعداد شرکت­ها در بازار سرمایه) و این حقیقت را نمایان ساخت که تعداد شرکتهای پرداخت­کنندۀ سود تقسیمی کاهش نیافته است. در پایان آنها این­گونه نتیجه گرفتند که کاهش تمایل گزارش شده در این تحقیق با فرضیۀ ناتوانی شرکت­های جدید در پرداخت اولین سود تقسیمی سازگار است.

به عبارت دیگر کاهش تمایل گزارش شده در این تحقیق از ناتوانی شرکت­هایی که به تازگی به عضویت بازار سرمایه درآمده­اند، در پرداخت سود نقدی در زمان مورد انتظار، ناشی می­شود.

(Von Eije Meggison 2006)

دنیس و همکارانش، عوامل تعیین کنندۀ سیاست سود تقسیمی در سطح بین الملل را در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه و ژاپن را در طی سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ مورد آزمون قرار دادند، نتایج این تحقیق نشان داد که تعیین کننده­های رایج سود تقسیمی در کشورهای مذکور شامل اندازه شرکت، سودآوری و فرصت­های رشد است و احتمال پرداخت سود نقدی در بازار آمریکا، همبستگی زیادی با عایدی هر سهم دارد. آنها نشان دادند که پرداخت سود نقدی در سطح جهانی در طول زمان کاهش نیافته است و پرداخت سود نقدی در تمام شش کشور، به بزرگترین و سودآورترین شرکت­ها اختصاص دارد.

آنها همچنین در یافتند که شواهد کاهش تمایل به پرداخت سود نقدی و میزان این کاهش در خارج از آمریکا خیلی قابل توجه نیست و این کاهش نیز همانند تحقیقات وان ای جی از ناتوانی شرکت­هایی که به تازگی به عضویت بازار سرمایه درآمده­اند، در شروع به پرداخت سود نقدی در زمان مورد انتظار، ناشی می­شود. Denis and Osobov 2007))

 

۲-۱-۶ مقررات قانونی در خصوص تقسیم سود

مقررات قانونی در خصوص تقسیم سود (در شرکت­های سهامی) در ایران به طور خلاصه عبارتند از:

هیئت مدیره شرکت موظف است حساب­های شرکت را حداکثر ظرف ۴ ماه پس از پایان دورۀ مالی تهیه کند و به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه دهد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • آیا تغییر سود تقسیمی بر بازده غیر عادی سهام مؤثر است؟
  • عوامل مؤثر بر رابطه بین سود تقسیمی و بازده غیر عادی سهام چه هستند؟
  • آیا واکنش بازار به تغییر سود تقسیمی با گذشت زمان کم می­شود؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :

 بررسی محتوای اطلاعاتی سود تقسیمی و عوامل مؤثر بر واکنش بازار به افزایش سود تقسیمی در بورس اوراق بهادار تهران

  با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 454
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: